Antoryum Hukuk

HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BIRAKILMASI (HAGB) – AV. RIDVAN ÖNAY – ☎️0534-419-19-91

  • HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BIRAKILMASI NEDİR?

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması , Türk Ceza Kanunu’nda (TCK) yer alan, suçlulara yönelik bir düzenlemedir ve sanığın cezasının infazının ertelenmesi ile ilgili özel bir durum. Bu uygulama, suçlu kişinin belirli bir süre boyunca denetim altında tutulmasına ve eğer bu süre boyunca kalıcı yeni bir suçun işlenmemesi durumunda cezasının infaz edilmemesine olanak tanır. Yani mahkeme suçluya ceza verir ancak bu cezanın açıklanması ve infazını geri bırakır .

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılmasının Şartları

Türk Ceza Kanunu’na göre hükmün açıklanmasının geri bırakılabilmesi için bazı koşullar mevcuttur:

  1. Ceza Zamanı :
    • Sanığa verilen ceza 2 yıl veya daha az süreli hapis cezası olmalıdır.
    • Eğer ceza süresi daha uzun olursa, hükmün açıklanmasının geri bırakılması mümkün olmaz.
  2. Sanığın İlk Suçunun Olması :
    • Sanığın daha önce sabıka kaydı olmamalıdır.
    • Hükmün açıklanmasının geri bırakılması, genellikle ilk suçu işleyen kişiler için geçerlidir. Önceden sabıkası olan ve daha önce hapis cezası almış kişilere uygulanmaz.
  3. Suçun Niteliği :
    • Ağır suçlar ve toplumsal hayatın ciddi derecede tehdit eden suçlar için hükmün açıklanmasının geri alınması uygulanmaz.
    • Cinsel suçlar, terör suçları, örgütlü suçlar gibi ağır suçlarda bu uygulama mümkün değildir.
  4. Sanığın Suçu Kabul Etmesi :
    • Sanık, suçunu kabul etmeli ve iyileşme göstermelidir.
    • Mahkeme, sanığın suçtan pişmanlık duyması ve topluma kazandırılma potansiyeline sahip olup olmadığını değerlendirmelidir.
  5. Topluma Uyum Sağlama Potansiyeli :
    • Mahkeme, sanığın suçun ders alıp almadığını, topluma kazandırılma özelliğini değerlendirmelidir.
    • Sanık, denetim süresi boyunca suç işlemez ve mahkeme tarafından belirlenen denetimlere uymalıdır.

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Süreci

  • Mahkeme sanığa ceza verir ancak bu cezanın açıklanmasını geri bırakır . Bu, cezanın infaz edilmemesi anlamına gelir.
  • Denetim süresi boyunca sanık devamlı takip edilir. Bu süre genellikle 5 yıla kadar olabilir ve mahkeme, sanık için bu süreyi belirler.
  • Denetim süresi boyunca :
    • Sanık yeni bir suç işlememelidir.
    • Mahkeme tarafından belirlenen denetimlere (dağıtılacak programlara katılma, topluma hizmet gibi) uymalıdır.

Denetim Süresi Sonunda Ne Olur?

  • Denetim süresi başarılı bir şekilde tamamlanırsa , sanığın cezası infaz edilmez ve hüküm açıklanmaz . Bu durumda ceza geçerliliği olmaz ve kişi mahkûmiyet kaydından kurtulur.
  • Denetim süresi içinde sanık yeni bir suç işlerse veya bunların yerine getirilmezse, hüküm açıklanır ve ceza infaz edilir. Yani sanık cezaevine gönderilir.

Sonuç Olarak:

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması, bir tür denetimli serbestlik şeklidir ve mahkeme tarafından sanığa, suç işlenmesinin tamamlanmasından sonra topluluğa kazandırılma fırsatıdır. Bu uygulama, sanığa tekrar suç şleme fırsatı bulmaması ve topluma uyumluluğunu sağlamak amacıyla kullanılır. Ancak sanığın kurallara uymaması durumunda ceza infaz edilir.

  • HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BIRAKILMASI ŞARTLARI NELERDİR?

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB), Türk Ceza Kanunu’na göre suçlu bir kişinin mahkeme tarafından cezalandırılmasına rağmen, cezanın infazının ertelenmesi ve belirli bir süre boyunca denetim altında tutulmasıdır. Bu uygulamanın, sanığın topluma kazandırılması için bir fırsat sunması, ancak bunun için belirli şartların yerine getirilmesi gerekmektedir. İşte hükmün açıklanmasının geri bırakılması hükümleri :

1. Suçun Niteliği ve Ceza Süresi

  • Verilen cezanın süresi : Sanığa 2 yıl veya daha kısa süreli hapis cezası verilmiş olmalıdır.
    • Hükmün açıklanmasının geri verilmesi, 2 yıl ve daha kısa süreli hapis cezaları uygulanabilir. Daha uzun cezalarda bu uygulamanın geçerliliği yoktur.
  • Suç türü :
    • Ağır suçlar , terör suçları , cinsel suçlar ve toplumsal şiddeti tehdit eden suçlar gibi ağır suçlar için hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun uygulaması geçerli değildir .
    • İlk defa suç işleyen kişiler için daha yaygın olarak uygulanmaktadır.

2. Sanığın Sabıka Kaydının Olmaması

  • Sanığın, daha önce sabıkasının olmaması gerekir.
    • Yani sanık ilk defa suç işliyor olmalı. Daha önceden suç işlemiş ve mahkûm olmuş bir kişi için hükmün açıklanmasının geri getirilmesi uygulanmaz.

3. Suçun Özelliği ve Cezanın Uygulanabilirliği

  • Suçun basit ve ağır olmayan bir suç olması gerekir.
    • Cezaların ertelenmesi için işlenen suçun toplumda büyük bir tehlike oluşmasına gerek yoktur.
    • Pişmanlık gösteren bir sanık için uygulanabilir, bu da cezayı hafifletebilecek bir durumdur.

4. Sanığın Suçu Kabul Etmesi ve Pişmanlık

  • Sanığın suçunu kabul etmesi gerekli değildir.
    • Mahkemenin sanığın suçunu kabul etmesini ve zararı telafi etmesini beklemez.
    • Sanığın suçunu kabul etmemesi, sanığın cezanın ertelenmesi için uyumlu ve topluluğa kazandırılma göstergesi olarak kabul edilmez.

5. Topluma Kazandırılma Potansiyeli

  • Sanığın topluma kazandırılma potansiyeli mahkeme tarafından tespit edilmelidir..
    • Mahkeme, sanığın suçtan ders alıp almadığını ve toplumun uyum sağlama özelliklerini dikkate alır.

6. Denetim Süresi ve Yükümlülükler

  • Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verildiğinde, sanık denetim süresi belirli şartlara uymalıdır.
    • Denetim süresi genellikle 5 yıla kadar olabilir ve bu süre boyunca sanık herhangi bir suç işlememelidir.
    • Sanığın belirli tutarlarının yerine getirilmesi mümkündür (örneğin, psikolojik destek almak, toplumsal hizmete katılmak gibi).

7. Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Süresi ve Başarılı Tamamlama

  • Denetim süresi boyunca sanık kurallarına uyduysa ve yeni bir suç işlemediyse, ceza infaz edilmez ve hüküm açıklanmaz.
    • Başarılı bir şekilde denetim süresini bitiren kişi, mahkûmiyet kaydından kurtulur.
  • Denetim süresi içinde yeni suç işlemesi durumunda, hüküm açıklanır ve ceza infaz edilir.

Sonuç Olarak:

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması, ilk defa suç işleyen ve 2 yıl veya daha kısa hapis cezası alan kişilere, topluma kazandırılması amacıyla verilen bir fırsattır. Ancak sanığın suçundan pişmanlık duyması ve denetim tedbirlerine uyması gerekmektedir. Bu süre boyunca yeni bir suç işlenmezse, ceza infaz edilmez.

  • HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BİRAKILMASI SÜRECİNDE YENİDEN SUÇ İŞLENMESİ HALİNDE NE OLUR?

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) süreci boyunca sanık suç işlememelidir. Eğer sanık, denetim süresi içinde yeni bir suç işlerse, hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı değiştirilir ve cezanın infazı gerçekleşir. Bu durumda aşağıdaki unsurlar devreye girer:

Yeni Suç İşlenmesi Durumunda Ne Olur?

  1. Hükmün Açıklanması Gerçekleşir:
    • Denetim süresi içinde sanık, yeni bir suç işlerse ya da mahkemenin kararları yerine getirilmezse, hüküm açıklanır .
    • Yani ertelenen ceza artık uygulanır ve sanığın cezası infaz edilir.
  2. Ceza İnfaz Edilir:
    • Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararının geri alınması sonucu, sanığa verilen ceza infaz edilir .
    • Sanık, mahkeme kararıyla kaydedilen hapis cezasına göre cezasını çeker.

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması ile İlgili Süreç

  • Başlangıç ​​Durumu : İlk mahkeme, sanığa ceza verir ancak bu cezanın açıklanması ve infazını geri bırakır . Bu süre boyunca sanık, kesin denetim şartlarına uyar ve suç işlemezse cezaya infaz edilmez.
  • Yeni Suç İşlenmesi : Denetim süresi içinde sanık yeni bir suç işlerse, hüküm açıklanır ve sanığın daha önce ertelenmiş ceza infazına başlanır .

Özetle:

  • Yeni suç işlemleri durumunda , hükmün açıklanması geri bırakılması kararı geri alınır ve ceza infaz edilir .
  • Sanık, denetim süresi boyunca denetim kararlarına uymalı ve suç işlememelidir. Eğer bu koşullar sağlanamazsa, önceki ceza uygulaması sağlanır.
  • HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BİRAKILMASI SABIKA KAYDINA İŞLER Mİ?

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kararı, bir kişi mahkûmiyet alsa da cezanın infazının ertelenmesini sağlar. Ancak bu durumun sabıkaya nasıl yansıyacağı önemlidir.

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması ve Sabıka Kaydı

  • Sabıka Kaydına İşlenmez :
    Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verildiğinde, ceza infaz edilmediği için sabıka kaydına işlenmez.
    • Yani kişi suçlu olsa bile, ceza infazı yapılmadığı ve cezanın açıklanmadığı için sabıkada mahkûmiyet kaydı yapılmaz.
  • Denetim Süresi Başarılı Bir Şekilde Tamamlanırsa :
    Eğer sanık, denetim süresi boyunca herhangi bir suç işlemez ve mahkemenin özelliklerine uyarlanır, ceza infaz edilmez ve sabıkada herhangi bir kayıt bulunmaz .
    • Yani mahkûmiyet kaydı oluşmaz.
  • Yeni Suç İşlenmesi Durumunda :
    Denetim süresi içinde sanık yeni bir suç işlerse, hükmün açıklanmasının geri verilmesi kararı geri alınır ve ceza infaz edilir. Bu durumda, infaz edilen ceza sabıka kaydında görünür.

Sonuç Olarak:

Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasının sabıka kaydına işlenmez çünkü ceza infaz edilmez. Ancak denetim süresi boyunca kurallara uymama veya yeni suç işleme durumunda, cezanın infazı gerçekleşir ve sabıka kaydına işlenir .

  • HÜKMÜN AÇIKLANMASININ GERİ BIRAKILMASI KARARI SÜRECİNDE UYGULANACAK DENETİM TÜRLERİ NELERDİR?

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kararı, cezanın infazının ertelenmesine olanak tanır. Bu süreçte, sanığın belirli bir süre boyunca kapsamının belirlenmesi amacıyla çeşitli denetimli serbestlik uygulamaları uygulanabilir. Denetimli serbestlik, sanığın cezası infaz edilmeden önce topluma kazandırılmasına yönelik bir yöntemdir. HAGB kapsamında uygulanan denetimli serbestlik dağılımı, sanığın davranışlarının izlenmesi ve topluma uyum sağlamasını sağlamak amacıyla belirlenen koşulları içerir.

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması Kapsamında Uygulanan Denetimli Serbestlik Tedbirleri

  1. Denetim Süresi :
    • Sanığa, denetim süresi boyunca cezai yükümlülüğün yerine getirilmesi ve belirli koşulların sağlanması gerekmektedir.
    • Denetim süresi genellikle 5 yıla kadar belirlenebilir, ancak bu süre mahkemenin takdirine bağlıdır.
  2. Psiko-sosyal Destek ve Rehabilitasyon :
    • Sanığın, toplumun yeniden suç işlemesi için psikososyal kayıt programlarına katılması istenebilir.
    • Psikolojik destek veya davranışsal terapi gibi düzenleyici yöntemler, sanığın genel uyum sağlayıcılarına yardımcı olmak amacıyla uygulanabilir.
  3. Toplum Hizmeti :
    • Mahkeme, sanığa toplumsal hizmelerde bulunmasını isteyebilir.
    • Sanık, denetim süresi boyunca belirli bir saate kadar toplumun geneline hizmet verebilir (örneğin, kamuya ait alanlarda temizlik yapmak, sosyal projelerde gönüllü olarak çalışmak).
  4. Eğitim veya Mesleki Kurslar :
    • Sanığa eğitim , meslek edindirme kurslarına katılması zorunlu hale getirilebilir
    • Bu kurslar, sanığın topluma kazandırılması ve yaşam standartlarını yükseltmesi amacıyla uygulanabilir.
  5. Denetimli Serbestlik İnspektörleri Tarafından İzleme :
    • Denetimli serbestlik, belirli bir denetimli serbestlik uzmanı veya görevli personel tarafından izlenebilir.
    • Sanık, belirli periyotlarla denetimli serbestlik görevlisiyle görüşür ve uyumluluk raporlarını sunar. Bu izleme, sanığın yükümlülüklerini yerine getirip getirmediği değerlendirmeleri yapılır.
  6. Etkili İletişim ve Kontrol :
    • Sanık, düzenli olarak belirli bir denetimli serbestlik birimi veya görevli kişiyle iletişim kurmalıdır.
    • Bu iletişimin, sanığın yükümlülüklerini yerine getirmesini sağlamak ve cezai davranışları izlemek için önemlidir.
  7. Sosyal İzleme ve Hedefler Belirleme :
    • Sanığa, sosyal uyum hedefi belirlenebilir. Bu hedefler, kişinin iş bulması, ailesiyle gelişmesi veya eğitimine devam etmesi gibi unsurların birleştirilmesidir.
    • Sanılanın bu hedeflerine ulaşması, onun topluma kazandırılmasına yönelik bir adımdır.
  8. Alkol veya Madde Bağımlılığı Tedavisi :
    • Sanık, alkol veya madde akışı gibi sorunlarla mücadele ediyorsa, mahkeme tarafından tedavi programlarına katılım zorunluluğu getirilebilir.
    • Bu tedavi programları, sanığın suçu işlememesinin desteklenmesi amacıyla uygulanır.

Denetimli Serbestlik Sürecinin İzlenmesi ve Sonuçları

  • Sanık, denetimli serbestlik süresi boyunca herhangi bir suç işlemezse , mahkeme tarafından kaydedilen denetimli serbestlik zorunluluklarını yerine getirirse, ceza infaz edilmez ve hüküm açıklanmaz .
  • Ancak, yeni bir suçun işlenmesi veya denetim tedbirlerinin yerine getirilmemesi durumunda, hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı geri alınır ve ceza infaz edilir.

Sonuç Olarak:

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kapsamında uygulanan denetimli serbestlik uygulaması, sanığın topluma kazandırılması amacıyla düzenlenen bir dizi yükümlülüğü içerir. Sanığın başarılı bir şekilde bu sürecin tamamlanması durumunda ceza infaz edilmez.

İLETİŞİMİNİZ HALİNDE ANTORYUM HUKUK BÜROSU ve CEZA AVUKATI ÇALIŞANLARI OLARAK CEZA DOSYALARINIZDA; SORUŞTURMA AŞAMASINDAN MAHKEME SÜRECİNE KADAR HER AŞAMADA SİZİ TEMSİL ETMEYE VE HUKUKİ DESTEK ve DANIŞMANLIK HİZMETİ SUNMAYA HAZIRIZ. ANTORYUM HUKUK BÜROSU OLARAK AVUKAT-MÜVEKKİL ARASINDA KURULAN VEKALET İLİŞKİSİNİ ÖNEMSİYOR, VEKİLLE DUYULAN GÜVENİN GEREĞİNİ YERİNE GETİRMEK İSTİYORUZ.

DETAYLI BİLGİ İÇİN İLETİŞİM:☎️0534-419-19-91

Antoryum
Hukuk
Ceza hukuku konusunda uzman ve tecrübeli avukatlarımızla her zaman adaletin yanındayız.
top
Bize Danışın
WhatsApp